Heti hírösszefoglaló
Huntuti 2005.08.19. 10:10
Webber 80%-on
Saját bevallása szerint ennyire van harcra kész állapotban az ausztrál pilóta, legalábbis ami a fizikumát illeti. Talán meglepő, de a Williams pilótáját még mindig ugyanaz a sérülés hátráltatja, amivel már az előző 3 nagydíjon is küszködött. Webber a téli tesztek során, februárban szenvedte el a sérülést amikor is egyik bordája megrepedt az autó egyik hirtelen irányváltása során. A sérülést elvileg orvosolták, és Webber-t minden futam előtt az szakemberk - és ő maga is - versenyképesnek ítélték. Ám a legutóbbi tesztek során, Barcelona-ban nem tudta teljesíteni a tervezett programot, és fájdalmakra panaszkodva abbahagyta a körözést. Ahogy ő fogalmazott, úgy érezte, jobb nem erőltetni, ami nem megy, inkább mint sem nagyobb bajt idézzen elő. A mostani versenyhétvégén azonban természetesen ott lesz a rajtrácson, de úgy tűnik, hosszan elhúzódó sérülése miatt továbbra sem 100%-os formában. Hasonló gondokkal küzdhet Imolában csapattársa, Nick Heidfeld is, aki szintén a Bahrein utáni tesztek egyikén meghúzta a hátát, és emiatt, akárcsak Webber-nek, neki is félbe kellett hagynia a programot. A jelenlegi információk szerint mind a ketten elindulhatnak vasárnap, de annyi bizonyos, hogy ezúttal valóban "vigyázniuk kell magukra". Mindez persze rossz hír a Williams csapatnak és a két pilótának, de Antonio Pizzonia számára talán nem, hiszen így elképzelhető hogy ismét lehetőséghez jut, hogy bizonyítson, ha valamelyik pilóta netán mégsem tudná vállalni a futamot.
-bg- |
|
|
2005.04.15.1 |
|
Az MP4/20 egyenlőre ugyanaz marad
Minden évben szinte hagyomány az utóbbi időben, hogy a csapatok az első európai futamra hozzák az első jelentősebb változtatásokat, fejlesztéseket az autókra. Ez valahol törvényszerű is, hiszen az év eljén a távoli országokban és földrészeken zajló futamok alatt kevés a lehetőség a fejlesztésre, leköti a csapatokat a szállitás és a megterhelő versenyek. A legtöbb csapat idén is a következő San Marino-i Nagydijra hozza első újitásait. Fejlesztéseket, új aerodinamikai elemeket tervez bevetni a Renault, most mutatkozik majd be az új Minardi PS05, erre a futamra várják a Ferrari F2005-től is az igazi csodát, és szinte minden csapat hoz majd ezt-azt. Kivétel lesz ezúttal a McLaren, akik úgy döntöttek, nem tudták még eleget tesztelni az MP4/20-ra tervezett új elemeket, és inkább a következő Spanyol Nagydijon vetik majd csak be. A magyarázat roppant egyszerű: ők az autó egyik legkényesebb pontját kell hogy átdolgozzák, mégpedig a gumifogyasztást. Ám ellentétben például a Ferrarival, ahol a gumik túlzott kopásával van gond, a McLaren épp ennek ellenkezőjével küszködik. Az MP4/20 túlságosan finoman bánik a papucsokkal, és ennek következtében nem tudják kiautózni a benne rejlő potenciált. Egyrészt a gumik a relative kisebb súrlódás miatt nem melegszenek fel elég gyorsan, emiatt az egykörös időmérőn a csapat pilótái hátrányba kerülnek a többi Michelin-en futó kollégával szemben. Másrészt a verseny alatt sem tudják kiaknázni az autóban, pontosabban a gumikban rejlő lehetőségeket. Ezeket próbálta orvosolni a McLaren, de egyenlőre úgy tűnik, nem sikerült megbizhatóan letesztelni a megoldást. Igy aztán Imolában még a másik végéről próbálják megközeliteni a kérdést: a francia gumiszállitótól az eddiginél puhább keveréket kértek.
-bg- |
|
| | |
2005.04.14.1 |
|
Mexikó Nagydíj - jövőre még biztosan nem lesz
A jövő évtől Mexikó is vissza szeretett volna térni azon országok sorába, amelyek Formula-1-es versenyt rendeznek. Azonban a pálya munkálatai még el sem kezdődtek. A vezetőség által először kijelölt helyszínt elvették az építtetőtől, így a pályát máshová kell építeniük. Az új helyszín már megvan, a munkálatokat a nyáron kezdik és bíznak benne, hogy 2007-ben már ellátogathat Mexikóba is a Forma-1.
-pr-
|
|
| | |
2005.04.08.1 |
|
JV a tervezettnél egy nappal korábban távozott
Sajnos nem úgy tűnik, hogy az 1997-es év világbajnoka, Jacques Villeneuve közelebb került volna azoknak a feszültségeknek a megoldásához, amik az utóbbi időben alakultak ki a pályán nyújtott teljesítménye körül. A Sauber csapat 2005-re leigazolt sztárpilótája eddig nem tudott olyan eredményeket felmutatni, mint jóval fiatalabb csapattársa, Felipe Massa, sem a teszteken, sem a versenyeken. A mostani teszten Barcelona-ban eredetileg csak a mai napon, pénteken váltotta volna a kanadait Massa a tesztfeladatok elvégzésében, ám a csapat hirtelen úgy döntött, hogy egy nappal korábban cserél. A hírek szerint JV folyamatosan panaszkodott az autó fékjeire és az egyensúlyára. Hogy az ebből adódó viták vezettek-e a cseréhez, arról nincs hír, mint ahogy azt sem tudni biztosan, hogy miért nem tud Villeneuve régi önmagához mérhető produkcióra. Vannak, akik arra gyanakodnak, hogy a "szabad szellemben" autózó és autóját beállító Villeneuve és a precíz, jórészt számítógépes adataira alapozó Peter Sauber, illetve csapata nem igazán találják a közös hangot. Villeneuve így sem a csapatban, sem az autóban nem érzi kényelmesen magát, ez pedig már eleve lehetetlenné teszi a maximum kiautózását az eddig egyébként sem túl sikeres Sauber C24-ből. Villeneuve rögtön Massa érkezése után összecsomagolt, és elhagyta a katalán pályát. A riporterek kérdéseire így válaszolt: Biztos hogy most megindulnak majd a találgatások. De valójában Peter Sauber és Willy Rampf engem támogatnak. Ami a C24-es fejlődését illeti, ott már sokkal borúlátóbb volt: Sajnos Imola a várt előrelépés helyett Bahrein folytatása lesz csak. Egy dolog azonban megváltoztathatatlan tény, Massa mindjárt kerek 1 másodperccel ment jobb időket az autóval. A Forma-1-ben pedig mindent a köridőkre alapoznak. A csapatnak és Villeneuve-nek sürgősen meg kell találnia a közös nevezőt és a megoldást az autó gyengeségeire, ha be akarnak szállni a világbajnoki pontokért folyó küzdelembe.
-bg- |
|
| | |
2005.04.06.1 |
|
Beteg Ferrarik
A versenyhétvége után mindenki sokat beszélt a két Ferrari F2005 betegeskedéséről, és természetesen joggal, hiszen a cimvédő csapat mindkét gépe komoly műszaki problámákkal küzdött a hétvége során. Barrichello az első időmérő előtt mindössze négy mért kört tudott megtenni a váltó hibája miatt, és még az időmérőn is problémái akadtak, ami miatt végül motort és váltóművet is cseréltek az autóban. Schumacher gépe egészen a versenyig jól birta, ott viszont a 12. körben megadta magát, szintén váltómű-problémákkal. Mi is volt a baj? A csapat vezetői, Jean Todt és Ross Brawn legutóbbi nyilatkozatai alapján eltérő forrása volt a két műszaki hibának. Rubens autójáról csak általánosságban beszéltek, és annyit lehet tudni, hogy az új rendszerű váltómű kiforratlansága és a tesztkilométerek hiánya okozta a problémát. Elképzelhető tehát, hogy mivel nem akartak lemaradni, a Ferrari is kikisérletezett egy, a BAR csapatéhoz hasonló újitást, és ez nem sikerült igazán első nekifutásra. Egészen más jellegű azonban az a probléma, ami MS autójában lépett fel. Itt ugyanis nem maga a váltó, hanem a hidraulika, egészen pontosan a hidraulikus rendszer egyik pumpája adta fel. És egy kis só a csapat és Schumacher sebébe, hogy ez bizony egy olyan alkatrész, amin semmit nem változtattak, ugyanez a darab tavaly hűségesen szolgálta a világbajnokot 18 futamon át. Amellett hogy az F2005 valóban túl korán, jóval a tervezett időpont előtt került bevetésre, úgy tűnik a csapat és Michael Schumacher 58 futam óta tartó boszorkányos szerencséje is épp most fogyott el, és 2001 Hockenheim után először egyszerű mechanikai meghibásodás okozta Schumacher kiesését. A Ferrarinak most van 3 hete, hogy mindezeket a hiányosságokat kiküszöbölje, és világbajnokhoz méltó autókkal álljon ki a következő versenyen, Imolában.
-bg- |
|
| | |
2005.04.03.1 |
|
Hang alapján váltanak a versenyzők?...
Kérdés milyen hang alapján. Csak egy kis technikai érdekesség, amit David Coulthard nyilatkozott a mai nap folyamán, de hogy mennyire sokféle módon lehet megoldani problémákat, ez is bizonyitja. A tegnapi első időmérőn DC köre nem volt az a kimondottan sistergős, holott eddig általában fiatal csapattársa, Christian Klien előtt teljesitett az eddigi versenyeken. Szombaton aztán a csapat hivatalos kommünikét adott ki, amely szerint DC kormányán nem működött a belső kameraállásokból is sokszor jól látható led-sor, ami fordulatszámmérőként, pontosabban inkább fordulatszám-kijelzőként funkcionál a Forma 1-es autókban. Ez valóban nehézzé teszi az ideális fordulatszámon történő váltást, amely súlyos tizedmásodperceket is jelenthet. Igen ám, de ma Coulthard úgy nyilatkozott, hogy nem a fordulatszám-mérő fénysor, hanem a váltásra figyelmeztető hang nem segitette őt a kör közben. Az ok egyszerű, elfelejtette kikapcsolni a rádióját valamelyik kommunikáció után, ezáltal a sisak hangszórója a rádió némaságát közvetitette az áldásos bip-bip helyett. Természetesen teljesen logikus (és szabályos) hogy egy hangfigyelmeztetés sokkal hatásosabb jelzés, mint a fénysor, aminek a figyelése mellesleg el is vonja a pilóta figyelmét az egyéb feladatoktól, ahogy erre DC is rámutatott. A kérdés csak az, hogy tegnap miért mondott mást a csapat, és ha ezt azért tették, mert ez újitásnak minősül, és nem akarták hogy a "titok" napvilágra kerüljön, akkor hogyan lehet, hogy ez a pofonegyszerű megoldás még senkinek nem jutott eszébe?...
A zárójeles kérdés pedig, hogy milyen érzés lehet másfél órán át úgy küzdeni az autóval és az ellenfelekkel, hogy közben valami folyamatosan pittyeg a pilóta fülére...
-bg- |
|
| | |
2005.04.02.1 |
|
Mosley megosztaná a feladatokat
Max Mosley, a FIA (Nemzetközi Automobil Szövetség) elnöke azzal a javaslattal állt elő, hogy a jelenlegi egyszemélyes vezetés helyett a jövőben egy szakemberekből álló csapat irányitsa a legnagyobb hatalmú motorsport-szövetséget, és az elnök csak koordinálja ezek munkáját. Mosley szerint a feladatok és a felelősség immár meghaladja egyetlen ember teherbirását. Közvetlenül a Forma 1-re vonatkoztatva ez komoly változásokhoz vezethet, hiszen az utóbbi időben a csapatok kritikája már elsősorban nem Bernie Ecclestone, sőt nem is a FIA, hanem konkrétan Max Mosley személye ellen irányult. Paul Stoddart melbourne-i akciója és fenyegetőzése a verseny bojkottálásával kifejezetten Max Mosley ellen irányult, legalábbis saját bevallása szerint. Legutóbb pedig nem kis meglepetést okozva már egyértelműen Ecclestone, és ezzel az új Concorde Agreement mellett tette le voksát. Nemrégiben pedig a Toyota tett egy kétértelmű nyilatkozatot, mely szerint nem áll már olyan biztosan a GPWC oldalán. A motorgyártó cégek új sorozata, a Grand Prix World Championship ezzel valószinűleg újabb komoly csapást szenvedett el. Ami nem is biztos hogy csapás, hiszen a stabilitás nagyon fontos tényező az üzletben és a Forma 1-ben. A három nagy bank, SLEC részvényeseinek térnyerésével, valamint egy, a csapatok és a motorgyártók számára elfogadhatóbb FIA vezetés valószinűleg új lendületet adna a tárgyalásoknak, vélhetőleg pozitiv irányban. A nagy kérdés most az lesz, hogy a GPWC magját képező BMW, Daimler-Chrysler (Mercedes) és Renault mennyire ragaszkodik az új sorozat beinditásához, hiszen úgy tűnik, hogy a jelenlegi változások a háttérben máris újból elinditották a megbeszéléseket a Forma 1 és annak jelenlegi arculatának megőrzésére.
-bg- | | |
|