Heti hírösszefoglaló
Huntuti 2005.08.19. 10:16
Újabb komponenssel próbálkozik a Bridgestone
Immár nem először az év kezdete óta, a japán gumiszállító forradalmian új konstrukciót ígér a következő futamra, Montreal-ra. A Ferrari partnere csúnyán elszámolta magát, és az idei szezonban a rivális Michelin eddig nem tapasztalt mértékben elhúzott az ellenféltől, ami nem elhanyagolható módon közre is játszik a Ferrari idei gyengélkedésében. Jean Todt, a Ferrari csapatfőnökének megítélése szerint ebben szerepe van annak is, hogy a Bridgestone jóval komolyabban vette a biztonsági kérdéseket, míg ellenfelük, a Michelin a végletekig elment a teljesítmény fokozásában, ami (idén nem először) veszélyes szituációkat idézett elő a Nürburgringen, amik közül a leglátványosabb Kimi Raikkönen kiesése volt. Biztonság ide vagy oda, a Bridgestone és a Ferrari idén vergődik, miközben riválisaik sorra aratják a futamgyőzelmeket. Legnagyobb lemaradásuk az időmérő edzéseken mutatkozik, ahol a tűzpiros autók néha a középmezőnybe is épp hogy csak beférnek. A versenyen aztán 10-15 kör elteltével valóban életre kelnek a Ferrari gumijai, addigra azonban rendszerint már nem sok esélyük marad a felzárkózásra, pláne futamgyőzelemre. A Bridgestone szakemberei természetesen folyamatosan keresték a megoldást, és most azt mondják "találtak valamit". Hogy ez egy új konstrukciót, komponenst jelent, vagy egyszerűen arról van szó, hogy a japán cég is több kockázatot vállal, arról nem szól a fáma. A Ferrari, ahogy eddig is egész évben, nagy ütemben fogja tesztelni az új Bridgestone abroncsokat, hiszen ha valóban használhatónak tűnnek az új papucsok, akkor a soron következő nagydíjon, Kanadában már bizonyítaniuk is kell.
-bg- |
|
|
2005.05.20.2 |
|
Mario Illien távozhat a Mercedes-től
Mario Illien, az Ilmor cég alapítója és jelenlegi főtervezője elképzelhető, hogy jövőre már nem a Mercedes-nek fog dolgozni. A McLaren által használt Mercedes motorokat az Ilmor tervezte és gyártotta. Az együttműködés 1996-ban kezdődött, és az azóta eltelt időszak bár nem volt problémamentes, 1 konstruktőri és két egyéni világbajnoki címet hozott, 24 futamgyőzelmet, 46 versenyben futott leggyorsabb kört és 37 pole pozíciót. Az utóbbi években ugyan gondok voltak az erőforrás teljesítményével és főleg megbízhatóságával, de ezeket rendre megoldották, és idén úgy tűnik ismét magára talált a motor. Ennek fényében furcsán hat a hír, hogy a decemberben lejáró szerződés meghosszabbítása akadozik, sőt, egyes hírek szerint Mario Illien egyenesen a Hondához tart. Ez nagy érvágás lenne a McLaren-Mercedes párosításnak, és jó üzlet a Hondának, aki már eddig sem panaszkodhat motorjainak teljesítményére. Hogy pontosan mi áll a tárgyalások megakadása és Illien lehetséges átszerződése mögött, egyenlőre nem tudni pontosan. Egy lehetséges és valószínű indokot azonban máris meg lehet nevezni: pénz, nagyon sok pénz.
-bg- |
|
| | |
2005.05.20.1 |
|
Ismét új tulajdonos a Jordan-nél?...
Hihetetlenül hangzik, de úgy tűnik, igaz. A legfrissebb hirek szerint ugyanis Alex Schnaider, az orosz származású kanadai milliomos megunta a költséges szórakozást, és könnyen elképzelhető, hogy 2006-ban mégsem Midland néven indul a hányatott sorsú csapat. Schnaider és a Midland nagy tervekkel érkezett a Forma-1 világába, miután Eddie Jordan, a csapat alapitója és névadója úgy érezte, már nem tudja életben tartani a sárga gárdát. A csapat a 90-es évek végén élte fénykorát, 1999-ben Heinz-Harald Frentzen egy darabig még a világbajnoki cimért is harcban állt. Alig pár évvel később azonban már a túlélésért küzdöttek, és az anyagi problémák megoldására nem látszott más kiút, mint eladni a csapatot egy tőkeerős és elkötelezett vásárlónak. Schnaider-nek pénze kétségtelenül volt (vélhetőleg van is...), ám lelkesedése most úgy tűnik, megcsappant. És hogy kik szerepelnek a lehetséges vásárlók listáján? Egyenlőre mindössze egy név merült fel komolyabban, de ő nem akárki: Eddie Irvine, aki pályafutását épp a Jordan-nél kezdte. Lévén Eddie Jordan honfitársa, a csapat nemzetisége igy nem változna, és a szókimondó, energikus ex-pilóta bizonyosan szint hozna a boxutca szürkülő világába. Irvine szerint a pénz ebben az esetben nem kérdés - sokkal inkább az tartja vissza, hogy nem érzi biztosnak a helyét a mai F1 világában, ahol mindent és mindenkit kezdenek irott és iratlan szabályok megkötni - Eddie Irvine pedig mindig is forró fejéről és szókimondásáról volt hires.
-bg- |
|
| | |
2005.05.16.2 |
|
BAR-kódok
A tavalyi produkcióhoz képest mélyrepülő BAR-Honda csapat nincs könnyű helyzetben. Az autók nem elég gyorsak és megbízhatőak, és idén eddig a szerencsével is hadilábon állnak. Év elején a szezonnyitó futamon ott volt a megkérdőjelezhető manőver, amikor kiszólították pilótáikat a verseny utolsó körében, kihasználva az új szabályok adta kiskaput, hogy friss motorokkal indulhassanak a soron következő futamon. Majd sorozatos kiesések jöttek. Imolában már jobban sikerült a verseny, Button dobogóra állhatott - volna, ha nem diszkvalifikálják a csapatot. Plusz két versenyre szóló eltiltás, a szabályoknak nem megfelelő súly miatt. Mindez komoly következményekkel járhat. A csapat jelenleg csak a Minardit előzi meg, őket is csupán a jobb helyezéseknek köszönhetően, mivel eddig egyetlen világbajnoki pontot sem tudtak szerezni. Az eltiltás nem tett jót hírnevüknek, és a szponzorokkal is gondba kerülhetnek emiatt. Ami talán a legérzékenyebben érintheti a csapatot, az a Jenson Button szerződésében lévő tétel, mely szerint ha a Magyar Nagydíjon Button nem birtokolja a világbajnoki pontversenyt vezető pilóta pontjainak legalább 75 százalékát, úgy jogosult a Williams csapathoz átigazolni. Button elvesztése pedig komoly csapás lenne a csapatnak, főleg hogy tavaly olyan keserves küzdelmek árán tudták csak megtartani. (Más lapra tartozik, hogy mennyire csinál jó üzletet a cserével Button, ha a Williams esetleg elveszti a BMW erőforrásokat.) Mit tehet ebben a szorult helyzetben a BAR? Egyrészt összeszorított fogakkal küzd. Másrészt megpróbálja ott folytatni, ahol tavaly - ki tudja miért - abbahagyták. Bár még nem hivatalos a hír, de valószínű, hogy már tárgyalnak Dave Richards-szal egy esetleges visszatérésről. A csapat tavalyi főnökétől várják majd a csodát, amire valamelyest lehet is számítani. A BAR még mindig egy ütőképes csapat, akik megfelelő vezetés esetén még visszakapaszkodhatnak az élmezőnybe. Nick Fry lehet hogy csak peches volt, de a Cirkusz világában néha már ez is elég. A legfrissebb hírek szerint Monaco-ban már be is jelenthetik Richards visszatérését.
-bg- |
|
| | |
2005.05.16.1 |
|
Nem sokan tippelnek már Schumacher-re
Egyre kevesebben gondolják úgy, hogy Michael Schumacher még be tudja fogni a világbajnokságban jelenleg komoly előnnyel vezető Fernando Alonso-t. A katasztrofális évkezdet után a Ferrari és főleg gumiszállítója, a Bridgestone még mindig botladozik. Imolában ugyan villant a vörös csapat, de Barcelona egyetlen pontot sem eredményezett az olasz egységnek, és bebizonyította, hogy még mindig nem sikerült igazán összehozni a Ferrari-Bridgestone párosítást. Márpedig a Renault és Alonso jelenleg 101%-os teljesítménnyel robog. Olyan neves pilóták, mint Niki Lauda, Alain Prost, a jelenlegi mezőnyből pedig DC nyilatkozták legutóbb, hogy innen már nincs visszaút a hétszeres bajnok számára, egyszerűen túl nagy a hátránya (34 pont) a Renault sztárjával szemben. A Ferrari esetleges feltámadása önmagában már valóban kevés lenne a fordításhoz, mivel ha MS a hátralévő 14 futamból az összeset megnyerné - ami kissé irreálisan hangzik az első 5 futam alapján - Alonso-nak elég lenne csak másodikként célba érnie a német pilóta mögött. Sőt, néhány harmadik hely is beleférne, még akkor is ő lenne a 2005-ös év bajnoka. Meglepetések persze mindig vannak. No meg csodák is. És a vélemények és jövendölések is gyorsan változnak a Forma-1-ben, hiszen Gerhard Berger alig pár hete arra hívta fel a figyelmet, hogy Schumacher még mindig az igazi favorit, mostanában pedig már ő is inkább Alonso-ra tenné a pénzét. Ebből leginkább az következik, hogy elég ha a ponttáblázatra nézünk, és lassan az erőviszonyok ismerete és "bennfentes" ismeretek nélkül is megjövendölhető, hogy Schumachernek valóban kisebbfajta csodára lesz szüksége idén a 8. címhez.
-bg- | | |
|